Thursday 16 May 2013

Masa itu emas?



Assalamualaikum....semoga para pembaca dirahmati Allah selalu. Apa khabar wahai pembaca yang dikasihi? Semoga sihat selalu. Ceria dan senantiasa mengukir senyuman. It's sunnah.... :)
Merujuk kepada tajuk, Masa itu emas? Atau erti lain, Betul ke masa itu emas?



Masa itu emas, merupakan suatu perumpamaan yang sering diguna pakai di nusantara. Ia untuk memberitakan betapa pentingnya masa. Emas digambarkan sebagai sesuatuperkara yang mahal. Bila sesuatu benda itu mahal, maka secara otomatiknya, mindset manusia akan menghargai benda itu. Tidak kisahlah, apa benda pun, telepon mudah alih ke, komputer riba ke, kereta BMW ke, or what so ever.

Dari sudut pandang sebegini, maka wajarlah masa itu emas. Masa amat beharga.
Entry kali ini, perantau ingin mengajak pembaca untuk melihat masa dari sudut yang lain. Maknanya perantau hendak membuktikan bahawa frasa "masa itu emas" tidak boleh diguna pakai.
Hujahnya. Mari kita melihat falsafah disebalik emas. Jika kita membeli emas bernilai RM 1000.00, dan suatu hari emas itu pun hilang.(entah sape curi) Maka, persoalannya, adakah kita mampu membeli emas yang sama nilai ataupun lebih dari nilai tadi? Jawapannya, jika anda orang kaya, maka anda boleh beli berlori lori emas pun. Tidak ada masalah. Maka dari sudut ini, emas itu diertikan, sebagai, perkara yang boleh hilang, tetapi boleh di ganti semula.

Jika dilihat frasa "masa itu emas", maka boleh lah dikatakan bahawa, masa yang telah hilang boleh diganti semula.

REALITINYA, HAKIKATNYA, KEBENARANNYA;

ADAKAH MASA YANG BERLALU BOLEH DIGANTI SEMULA?

ATAU DENGAN APAKAH NILAI MASA ITU OLEH DIGANTI?

SETAHUN YANG LALU, DAPATKAH ANDA MENGEMBALIKANNYA SEMULA?

maka, frasa "masa itu emas" tidak boleh diguna pakai. Kerana ia akan membawa erti, masa yang sudah berlalu boleh diganti. Emas ada pelbagai jenis. Ada yang celup. Jika seseorang itu menganggap bahawa masa itu emas yakni emas celup, maka baginya tidak begitu berhargalah masa itu.
Jadi apakah frasa yang sesuai untuk menggantikan frasa "masa itu emas"

Frasa ini bukanlah ciptaan perantau yang hina dina ini. Frasa ini dari frasa arab.
terjemahannya berbunyi

"MASA ITU ADALAH KEHIDUPAN"

Ya....inilah frasa yang sebenar...yang patut dihayati oleh sekalian manusia.


Hujahnya

56. mereka tidak akan merasakan mati di dalamnya kecuali mati di dunia. Dan Allah memelihara mereka dari azab neraka,[ 44. Ad Dukhaan]

02. Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam. [3. Ali 'Imran]

57. Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan [29. Al 'Ankabuut]

34. Kami tidak menjadikan hidup abadi bagi seorang manusiapun sebelum kamu (Muhammad); maka jikalau kamu mati, apakah mereka akan kekal? [21. Al Anbiyaa']
25. Allah berfirman: "Di bumi itu kamu hidup dan di bumi itu kamu mati, dan dari bumi itu (pula) kamu akan dibangkitkan.  [7. Al A'raaf]

Dalam ayat ayat berikut, Allah menceritakan perihal kematian. Dan sesuatu yang di sampaikan sama ada kita perasaan atau tidak ialah, Allah menegaskan bahawa kita hidup di dunia ini hanyalah sekali. Dan kita akan dihidupkan semula di Hari Pembalasan.

Ya, di dunia ini, kita hanya diberikan peluang untuk hidup, hanyalah sekali. Bila kita mati, kita akan dihidupkan semula,TAPI  bukan di dunia ini, dihidupkan semula di Hari Pengadilan nanti.

Kembali kepada konteks perbahasan kita. Kehidupan di dunia yang Allah ceritakan hanyalah sekali sahaja peluangnya. Untuk beramal sehabis mungkin. Allah beri sekali sahaja peluang untuk hidup di dunia ini. 

Ya....sekarang inilah, saat inilah.

Kata mudah, kehidupan itu hanyalah sekali.

IA TIDAK BOLEH DIGANTI

IA TIDAK BOLEH DI BELI

IA TIDAK BOLEH DIKEMBALIKAN SEMULA

begitu juga dengan hakikat masa.

IA TIDAK BOLEH DIGANTI

IA TIDAK BOLEH DI BELI

IA TIDAK BOLEH DIKEMBALIKAN SEMULA.

Maka benarlah

"MASA ITU ADALAH KEHIDUPAN"

masa yang berlalu, tidak mungkin dapat di ulangi semula. sama dengan kehidupan, bila dah tiba ajal, tidak ada maknanya nak patah balik. Yang berlalu tetap berlalu.

Dalam dunia ini. Hanya ada satu perkara ja yang Allah berikan kepada manusia yang tidak mungkin Allah akan beri untuk kali kedua, kecuali dengan IzinNya, iaitu kehidupan di dunia.

Cuba kita sakit, cukuplah dengan demam, betapa kita merasa pentingnya erti sihat. Sehingga kita betul betul menghargai erti sihat itu.

Apabila kita mentarbiyah diri dengan "masa itu kehidupan", maka masa akan diuruskan sebaiknya.
sebaliknya jika masa itu emas, emas itu boleh di beli semula, ia berlanggar dengan hakikat masa itu.
Perbahasan agak panjang, namum perantau tetap cuba untuk memudahkannya.
Apa yang penting disini ialah, merasa betapa, masa yang berlalu, tidak akan kembali semula.

Dari Ibnu ‘Umar radhiyallahu ‘anhu berkata, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam memegang kedua pundakku lalu bersabda – Jadilah engkau hidup di dunia seperti orang asing atau musafir.” Lalu Ibnu ‘Umar radhiyallahu ‘anhu menyatakan, Apabila engkau berada di sore hari maka janganlah menunggu hingga pagi hari. Dan apabila engkau berada di pagi hari maka janganlah menunggu hingga sore hari. Pergunakanlah waktu sehatmu sebelum datang waktu sakitmu. Dan pergunakanlah hidupmu sebelum datang kematianmu. – HR. Al- Bukhari

5.“Wahai sekalian manusia, sesungguhnya janji Allah itu benar. Maka sekali-kali janganlah kehidupan dunia itu memperdaya kalian dan janganlah sekali-kali syaitan yang pandai menipu memperdayakan kamu tentang Allah.” (35Faatir)

Sebagai kesimpulannya;
1. Masa itu ibarat kehidupan, yakni nilai nyawa lebih tinggi dari emas

2. Seorang muslim sejati akan sentiasa menguruskan masanya dengan efisen

3. Masa yang berlalu, tidak akan kembali

4. Masa yang berlalu, tetap akan berlalu, yang ada hanyalah masa sekarang, sedangkan masa depan dalam perancangan. Maka rebutlah peluang sekarang.

5. Rehat untuk mukmin sejati hanya kematian penghalangnya

6. Jangan jadi malas, bangkitlah dari lena

setakat ini sahaja, perantau dapat kongsikan bersama. Moga bermanfaat.

Ini yang terbaik perantau boleh usahakan untuk disampaikan, tetapi Allah Lebih mengetahui, maka tegurlah setiap yang buruk.

Wallahu'alam

Assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment